#27 Hoe lok je meer vogels naar je tuin of balkon?

‘En waarom kijk je dan precies zo graag naar vogels?’, vroeg mijn maat, toen ik met mijn verrekijker door het raam een biddende torenvalk in de gaten hield vanuit ons huisje in de Ardennen.
Wel, met een verrekijker wordt alles leuk om in detail te bekijken. Voor mij moeten dat niet per se vogels zijn, maar die laten zich nu eenmaal het beste zien, zeker wanneer de boombladeren het zicht niet meer belemmeren in de winter.

Dus nu probeer ik wat meer vogels op ons stadse terrasje te krijgen. Daarvoor gebruik ik een Vogeltelweekendpakket. Met daarin…:

  • een voederhuisje, speciaal voor kleine tuinvogels (zo krijgen ze ook een kans zonder dat grotere vogels, zoals eksters en merels, hen wegjagen)
  • een zak vogelvoer
  • vetbollen. (Die kun je trouwens ook zelf maken, iets voor de kerstvakantie met mijn klein grut met dit pakket. (Ook een fijne cadeautip voor pete- en metekindjes!)
img_6107
Onder het motto: ‘Wie het kleine niet eert…’

 

Tot nu toe kwam er alleen nog maar een ekster op het vogelvoer af, maar aan de boom voor ons huis hing ik een pindaslinger en een vetbol, en daar heb ik al pimpel- en koolmeesjes zien fladderen, dus wie weet…

img_6106Vogels hebben wat tijd nodig voor ze nieuwigheden vertrouwen. Geef het dus een kans en wacht af. Blijkbaar zijn de hongerige vogels dit jaar ook extreem laat, én met extreem weinig… Als de vogels eenmaal gewend zijn aan je voer, geef het hen dan regelmatig op hetzelfde tijdstip. Je kunt hiermee doorgaan tot april.

Nu kan ik dat allemaal wel vertellen, natuurlijk, maar ik weet dat ook maar dankzij de mensen van Natuurpunt. Die hebben hun vogelvoedertips namelijk prachtig gebundeld op hun website. Er staan ook tips bij over hoe je de vogels kunt herkennen én je kunt er zelfs gratis een ‘Tuingids voor blije vogels’ downloaden. Die vond ik ook heel handig.

Hopelijk kunnen we dan eind januari, tijdens het Grote Vogelweekend, met z’n allen extra veel vogels tellen – ook in de stad.

header-homepage-natuurpunt-1000x300

Doe jij mee? Heb jij nog voedertips? Hangt mijn pindaslinger niet goed? Zeg het mij!

(Yes, tekeningen en foto bovenaan van de altijd geweldige Eva Mouton!)

Een gedachte over “#27 Hoe lok je meer vogels naar je tuin of balkon?

Geef een reactie

