#41 Ik heb 13 zomerplannen en 20 picknicktips

WAAAAH! Over enkele uren start de zomervakantie. Tien. Weken. Verlof.

Voor een thuiswerker als ik betekent dat: niet veel werken aan boeken, des te meer werk met die twee dochters van ons. Meestal zijn ze leuk en lief, maar als ik niet af en toe een soort-van-plan voorzie, worden zij -én ik erbij- gek.

Om het aantal akkefietjes ten huize Devos zo beperkt mogelijk te houden zette ik alvast een paar plezante dingen op ons zomerprogramma. Veel plannen is misschien saai en niet avontuurlijk impulsief maar -ik ken mezelf intussen al een beetje: als ik het niet inplan, komt het er niet van. En ik vind een gepland uitje nog altijd véél beter dan helemaal geen uitje. Dus dit gaan we doen:

Dat ligt vast en dit staat op de wish list:

Allemaal stuk voor stuk fijne vooruitzichten, maar… Wat doe ik met dat eten? Want op restaurant gaan is niet goedkoop en ik ben dan wel een sucker voor picknicken, maar na een tijdje geraakt mijn inspiratie ook op. Voor koudere dagen heb ik al een picknickplan. Nu nog een voor de zomer.

img_6840Ik heb zo wel mijn standaardlijstje met lekkere dingen voor op een picknickdeken, maar het kan altijd beter. Vul gerust aan met uw eigen geniale picknicktips!

IMG_4952In de categorie ‘ik-wil-vanavond-niet-meer-koken’:

  • zuiders met couscous, soepstengels, tapenades, olijven, kaas en gehaktballetjes
  • klassiek Vlaams met een sandwich met kaas en ene met choco
  • sushi (eerst nog even mijn kinderen dat leren lusten)
  • spring rolls (same same)
  • pizza delivery in het park
  • wraps (hoewel dat hier alleen bij de grote mensen een succes is, iemand tips?)
  • pasta met rode of groene pesto en pijnboompitten (en nog wat dingen erdoor gegooid)
  • frietjes uithalen
  • boterhammen met omelet! (major schoolreisflashback)
  • stokbrood for the win

IMG_4062

IMG_7040

In de categorie ‘tussendoortjes’:

  • hardgekookte (kwartel)eitjes
  • appels (geschild met een zakmes smaken die altijd zo veel lekkerder)
  • fruitprikkers of mozzarella-tomatenprikkers
  • (pistache)nootjes
  • maïswafels
  • artisjok met vinaigrette (moeder mag ook wat)
  • dipgroenten
  • gedroogd fruit (de mango van Kaap de Goede Hoop is ongeëvenaard)
  • crackers
  • een cake (als we met veel zijn)

Nog niet slecht, maar alles kan beter. Kom dus maar op met al uw picknicktoppers! Ik heb daarvoor niet veel eisen: weinig werk, weinig ingrediënten én makkelijk te vervoeren. (Het verhaal van de overheerlijke hibiscusijsthee die door de hele tram uitlekte, bespaar ik u.)

Laat het weten en red mijn zomer. Dank bij voorbaat.

IMG_7820

 

2 gedachtes over “#41 Ik heb 13 zomerplannen en 20 picknicktips

Geef een reactie

