Ja, ja, tis weer the season… Van dingen, dingen en nog meer dingen onder de kerstboom. Ding, ding, ding – nieuwsflash! Je kunt het ook anders aanpakken. Ik deel graag mijn lijstje van dingendingendingen die én plezant zijn én meestal duurzaam. Misschien kun je die dit jaar eens geven/vragen? En néé, ik word hiervoor niet gesponsord of betaald, ik vind het gewoon goed gerief en dat deel ik graag met jullie. Wiiiiiee!

IMG_6726

Hier gaan we:

DINGEN OM TE DOEN
Trippen in ’t groen! Tijd samen is nog altijd het beste cadeau om te geven (maar dat zei ik u al eens). Een tip, leg de datum wel vast op het moment dat je het cadeau geeft, anders komt het er vaak niet van. Inspiratie:

  • een goeie boswandeling met pannenkoek achteraf, of warme appeltaart met ijs, jaaa!

IMG_2467

IMG_0053

IMG_0049

  • een (bon voor een) kant-en-klare picknick, geleverd op de Kalmthoutse Heide door de Piknikfabrik
  • iemand meenemen voor een fijne zoektocht (wie hiervoor geen inspiratie heeft: graag gedaan)

IMG_2078

  • een wandeling met een toffe natuurgids

IMG_3149

  • een korte outdoorcursus, bijvoorbeeld bij Outdoorschool of oerrr.nl
  • een hike of shirt met/van We Are Outsiders
  • een geweldig idee dat ik even steel van een geweldige vriendin: een tweedaagse fietstocht waarbij je onderweg stiekem vrienden en familie iets laat doen of brengen, zonder dat de krijger van het cadeau daar iets vanaf weet – een ontbijt aan de start, een vieruurtje onderweg, een team supporters aan de zijlijn, een miniconcert on the roadMemories fo-evah! 

IMG_2329

  • een boom planten samen met of voor iemand (deed ik vorige week met Natuurpunt en dat was toch een Schoon Momentje)

IMG_3251

BUITENDINGEN
Toffe extra’s om mee te trippen in ’t groen.

  • een verrekijker

IMG_1631

  • een zakmes

img_7038

  • een mokkapotje voor boskoffie

img_5253

  • een startpakket voor kleine onderzoekers met een loeppotje, zoekkaart, schepnet en kinderverrekijker

IMG_3951

  • in de winkel van Rewilding vind je stoere cadeausets, met vuurstenen of messen
  • een Boombox, een doosje met een boomzaad erin – steun je voor die luttele 5 euro meteen ook de Warmste Week
  • in mijn zoektocht naar minder plastiekerige brooddozen kwam ik de goedheilig man nog eens bij Kudzu terecht: schoon én duurzaam gerief, dat bestààt dus echt
  • en heb je al eens van die plastieken drinkflessen van je kinders geproefd? dat smaakt dus ook echt gewoon naar plastiek – ander en beter vind je bijvoorbeeld bij de wondermooie Zoo Collection (lang naar gezocht en intussen al wat ingedeukt maar nog steeds een aanrader – cava drinken is natuurlijk ook een safe option voor meerderjarigen)

IMG_2048

DINGEN OM TE LEZEN
Omdat een mens nu eenmaal niet altijd buiten kan zitten (spijtig, spijtig), is er gelukkig ook genoeg moois om te lezen. Oh ja, u checkt dan toch eerst altijd bij de lokale boekhandel*, he? Ja, toch, he?

  • in mijn missie om mijn ranking in de Cloudspotter-app te verhogen (Lieven Scheire, here I come ;-), lees ik de fijne Cloudspotter’s Guide, inclusief droge Britse humor. Ja, humor over wolken – het kan!

IMG_7674.jpg

  • het zou raar zijn als ik hier mijn eigen Het bosboek niet zou vermelden, en dat is er wel degelijk voor grote én kleine mensen, om alleen of samen te lezen, echt!

IMG_1083

  • en omdat je na een buitenactiviteit gegarandeerd honger hebt (of tijdens, zoals meestal bij mij), hoop ik dat ook deze twee prachtboeken massaal onder kerstbomen aller lande zullen liggen: Thuiskomen van Dorien Knockaert (de enige die zo poëtisch en schoon over eten kan schrijven) en Honger van Mme Zsazsa (de enige die ‘protquiche’ in een kookboek durft schrijven en er nog mee wegkomt ook), en met wie niet graag zelf kookt kun je overheerlijk gaan eten of een workshop volgen bij Katja van Starfish & Coffee

IMG_2521

* toffe boekhandels vind ik bijvoorbeeld Boekarest in Leuven, Buchbar en ’t Stad Leest in Antwerpen, de Boekuil in Mortsel of De Reyghere in Brugge

En wat zijn uw topcadeaus? Topboeken? Topuitstappen? Laat het weten, ik ben benieuwd!

IMG_2039

Tot die tijd… Fijne feesten! Jawel, nu al. (En veel succes met het subtiel toevoegen van een wandelingetje / en of kampvuur aan de familiale indigestie. :-))

IMG_1666

10 reacties op “‘Wat krijgen we nù weer?’ Mijn lijstje met topcadeaus

  1. Dat zijn heel veel toffe tips!! Bedankt voor de inspiratie Sarah!
    Zelf krijg ik graag een boekenbon en geef ik graag een zelfgemaakt (zelfgehaakt) cadeautje, ook tamelijk duurzaam en bijzonder.
    Groetjes, Sigrid

    Like

  2. Ik zette op mijn lijstje: een Kleen Kanteen drinkfles, een rugzak van decathlon voor een dagtripje en het boek “Lagom, de Zweedse kunst van een leven in balans”.
    Maar misschien kan ik mijn lijstje nog wel aanvullen met jouw tips 😀

    Like

  3. Goh zoveel leuks en dan heb ik al veel van jouw lijstje, dus kookboeken voor de honger heb ik al, dus ik ga voor de goesting “sweet” van Yotam Ottolenghi, en het boek ‘geluk voor kinderen’ hebben we al zo vaak ontleend in de bib dat Warre die nu voor nieuwjaar krijgt. We spelen graag spelletjes en oa Upstream lijkt me wel leuk (met beren en zalmen, …) en dan bonnen voor uitstappen naar Villa augustus (hemel op aarde), Forest to plate, uitstap naar Nederland (zoveels te ontdekken), …. Of in eigen land inderdaad samen gaan picknicken, fietsvakantie,
    paalkamperen, ….

    Like

Plaats een reactie