Seg, wat was dat eigenlijk met al die bevers en omgeknaagde boomstammen op uw Instagram vorige week, madam Bosdag? Wel, dat was een fantastische beverwandeling en een zeer fijn hutje op een heerlijke plek. En dat allemaal als een van de twaalf cadeaus aan mijn lief voor zijn laatste jaar als dertiger. Een mens kan toch nogal eens geluk hebben in het leven, maat!

IMG_2985

IMG_2946

Les Cabanes de Rensiwez stonden namelijk al lang op ons verlanglijstje, maar de hutjes waren altijd volgeboekt als wij plannen maakten om te gaan. Om dat verjaardagsjaar te organiseren dacht ik: ‘Nu moet het er maar eens van komen ook.’ (En nee, ik word nog altijd niet gesponsord voor blogposts – gewoon zelf betaald, mannen.)

IMG_2871

Op vrijdagavond vertrokken we met de auto, vier (!) uur (in plaats van de verwachte twee) later vonden we ons hutje. ’t Is te zeggen, vier uur later kregen we een zaklampje cadeau aan de onthaalbalie en mochten we op zoek gaan naar ons hutje. In de pikkedonkere!

IMG_2889

Na eliminatie en tegen een paar andere zoekenden te botsen, vonden we het. Haardvuurtje aan, za-li-ge snelle venkelpasta uit het boek van Mme Zsazsa klaargemaakt (echt, jullie hebben ‘Honger!’ toch al, he?) en de zetel in.

IMG_3021

Met een boek waarvan ik nog niet zeker ben of ik erdoor geraak, maar waarvoor dit toch de meest uitgelezen (ha!) plek was om erin verder te gaan. Om na tien minuten al te liggen maffen, maar hey, vakantie is vakantie, he. De volgende dag zag ik dit:

IMG_2876

IMG_2884

Het is altijd bijzonder om bij een vakantiehuisje te arriveren in het donker en dan ’s ochtends voor de eerste keer het uitzicht te zien, toch? Helaas zag ik ook regen. Héél veel regen.

IMG_2906

IMG_2909

Incendie? Don’t think so.

IMG_2920

Wel héél veel herfstschoon. En toen mijn wederhelft twee uur later ook wakker was en het ontbijt achter de kiezen, vertrokken we op beverwandeling. MAN! We waren nog niet goed vertrokken of we zagen dit al:

IMG_2936

Check die sporen van die tanden! Dit knaagwerk was duidelijk nog zéér vers.

IMG_2938

IMG_2937

Beetje verderop zagen we een massa beverdammen…

IMG_2950

En dit…

IMG_2968

En nog veel meer!

IMG_2956

IMG_2966

IMG_2974

Hieronder: het werk van de berkenspintkever, of was het een letterzetter? (In Het bosboek lees je wat die juist doen.)

IMG_2987

We zagen ook prenten, van een rasechte Uitglijdende Mensch, bijvoorbeeld.

IMG_2993

IMG_2992

Na een goeie drie uur ononderbroken stappen door de regen zagen we in de verte DE HERBERG, bij de brouwerij van Achouffe. EINDELIJK.

IMG_3002

Dik verdiend, ja!

IMG_3003

Daarna stapten we nog een klein uurtje door een magisch stukje bos. Heel stil, heel speciaal. Het was trouwens nog altijd niet gestopt met regenen.

IMG_3017

Meer nog, de volgende ochtend kwam er voor de gezelligheid nog wat smeltende sneeuw bij. Toen moesten we onszelf wel opofferen en een vuurtje stoken om de sauna aan te maken.

IMG_3030

IMG_3031

En toen we naar huis reden scheen de zon… (Zal je altijd zien.)

IMG_3038

2 reacties op “Beversporen en een zalig hutje bij de Ourthe

  1. Heerlijk! Toen wij twee jaar geleden bij Rensiwez arriveerden was het ook even zoeken naar ons huisje. Ook wat verkeerd gereden en met moeite de auto kunnen keren om richting parking te gaan. Het pillicht dat we er kregen doet vandaag trouwens nog steeds dienst… 🙂 En de omgeving daar is prachtig. Jammer dat ik toen 3 maanden zwanger was en doodmoe. Toen mijn vriend verkondigde dat hij een lange wandeling had gepland, heb ik zelfs een beetje geweend. Hormonen en al. Maar het was prachtig! (hoewel ik wel wat misselijk werd van de geur van de herfstbladeren… een geur die normaal gezien tot mijn lievelingsgeuren behoort). Redenen genoeg om ooit nog eens terug te gaan!

    Like

Plaats een reactie